Jeszcze przez 18 (najwyżej) lat mazowiecki przewoźnik regionalny zamierza eksploatować ostatnie zmodernizowane pojazdy EN57. Na razie, z myślą o tej perspektywie, ogłosił przetarg na naprawę P4 33 jednostek EN57AKM. Oferty można składać do 5 grudnia.
Jak informuje przewoźnik, zespoły przeznaczone do naprawy P4 przeszły naprawę wyższego poziomu (główną) w latach 2013-2014, połączoną z modernizacją (stąd zmienione oznaczenie serii – EN57AKM). Teraz, oprócz standardowego zakresu naprawy, wykonawca ma uzupełnić występujące w jednostkach braki, wymienić urządzenia monitoringu (zastąpić analogowe cyfrowymi) oraz wymienić moduły łączności z 3G na 5G.
Naprawy mają zostać wykonane w latach 2026-2027. Zespoły będą trafiały do napraw stopniowo. Prace przy każdej z jednostek mają trwać nie dłużej niż 60 dni kalendarzowych od jej przekazania.
Udział w postępowaniu mogą brać firmy, które w ciągu ostatnich 5 lat wykonały co najmniej 5 napraw P4 lub P5 elektrycznych zespołów trakcyjnych o prędkości maksymalnej nie mniejszej niż 120 km/h. 80% punktów można otrzymać za cenę, a po 10% – za wydłużenie okresu gwarancji oraz skrócenie terminu przeprowadzenia naprawy.
2043 rok – data graniczna
Mateusz Kamola z Biura Rzecznika Prasowego KM informuje, że EN57AKM, których naprawa jest przedmiotem przetargu, będą eksploatowane maksymalnie do 2043 roku. Łącznie na stanie KM jest 137 zmodernizowanych EN57 (71 egzemplarzy EN57AKM i 66 EN57AL). Jak informuje nasz rozmówca, liczba tych pojazdów nie uległa zmianie od 2020 r. – Natomiast już w przyszłym roku planowane jest wyłączenie z eksploatacji 19 EZT EN57AKM. W 2030 r. w naszym parku taborowym pozostaną najnowsze 33 pojazdy serii EN57AKM oraz 66 EN57AL – zapowiada. Wycofanie ich z eksploatacji planowane jest w latach 2035-2043.
Koniec eksploatacji EN57 bez modernizacji jest natomiast o wiele bliższy. – W ostatnich latach sukcesywnie zmniejszała się liczba EZT EN57 i EN71/EN71KM, które były w posiadaniu Kolei Mazowieckich. W 2020 r. w parku taborowym spółki było 47 szt. EN57 oraz 1 szt. EN71 i 5 szt. EN71KM. Obecnie posiadamy 2 pojazdy EN57, 1 EN71 oraz 4 EN71KM – wylicza w odpowiedzi na pytania Rynku Kolejowego.
– Proces wycofywania elektrycznych zespołów trakcyjnych starszego typu będzie kontynuowany – zapewnia Kamola. W przyszłym roku w parku taborowym Kolei Mazowieckich pozostanie tylko jeden EN71 (dłuższa, czteroczłonowa wersja EN57). Przewidywany termin jego wycofania to 2028 r. Jeszcze w bieżącym roku zostanie wyłączony z eksploatacji jeden z EN57 (drugi – EN57-038 „Babcia” w historyzującym malowaniu –
wróci do służby po naprawie poziomu P5).
Albo sprzedaż, albo złom
Przewoźnik nie określa dalszego losu EN57 i pochodnych po ich wycofaniu. Wiadomo, że przed kilkoma laty KM próbowały sprzedać wycofywane pojazdy innym spółkom –
nie zgłosił się jednak żaden chętny, co przesądziło o zezłomowaniu jednostek.
Chodziło jednak wtedy o pojazdy niezmodernizowane – a te unowocześnione, z silnikami asynchronicznymi, wciąż potrafią znajdować nabywców. Pokazały to w ostatnich latach zakupy zarówno
Kolei Małopolskich, jak i
Polregio (obie spółki kupiły używane zmodernizowane EN57 od samorządu województwa zachodniopomorskiego). Nie wiadomo jednak, jak długo jeszcze utrzyma się popyt na takie pojazdy.