Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Koleje Mazowieckie: EN57 będą jeździć do 2043 r.

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
07-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
07-11-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Koleje Mazowieckie: EN57 będą jeździć do 2043 r.
fot. Roman CzubińskiZmodernizowany EN57 Kolei Mazowieckich
Jeszcze przez 18 (najwyżej) lat mazowiecki przewoźnik regionalny zamierza eksploatować ostatnie zmodernizowane pojazdy EN57. Na razie, z myślą o tej perspektywie, ogłosił przetarg na naprawę P4 33 jednostek EN57AKM. Oferty można składać do 5 grudnia.

Jak informuje przewoźnik, zespoły przeznaczone do naprawy P4 przeszły naprawę wyższego poziomu (główną) w latach 2013-2014, połączoną z modernizacją (stąd zmienione oznaczenie serii – EN57AKM). Teraz, oprócz standardowego zakresu naprawy, wykonawca ma uzupełnić występujące w jednostkach braki, wymienić urządzenia monitoringu (zastąpić analogowe cyfrowymi) oraz wymienić moduły łączności z 3G na 5G.

Naprawy mają zostać wykonane w latach 2026-2027. Zespoły będą trafiały do napraw stopniowo. Prace przy każdej z jednostek mają trwać nie dłużej niż 60 dni kalendarzowych od jej przekazania.

Udział w postępowaniu mogą brać firmy, które w ciągu ostatnich 5 lat wykonały co najmniej 5 napraw P4 lub P5 elektrycznych zespołów trakcyjnych o prędkości maksymalnej nie mniejszej niż 120 km/h. 80% punktów można otrzymać za cenę, a po 10% – za wydłużenie okresu gwarancji oraz skrócenie terminu przeprowadzenia naprawy.

2043 rok – data graniczna

Mateusz Kamola z Biura Rzecznika Prasowego KM informuje, że EN57AKM, których naprawa jest przedmiotem przetargu, będą eksploatowane maksymalnie do 2043 roku. Łącznie na stanie KM jest 137 zmodernizowanych EN57 (71 egzemplarzy EN57AKM i 66 EN57AL). Jak informuje nasz rozmówca, liczba tych pojazdów nie uległa zmianie od 2020 r. – Natomiast już w przyszłym roku planowane jest wyłączenie z eksploatacji 19 EZT EN57AKM. W 2030 r. w naszym parku taborowym pozostaną najnowsze 33 pojazdy serii EN57AKM oraz 66 EN57AL – zapowiada. Wycofanie ich z eksploatacji planowane jest w latach 2035-2043.

Koniec eksploatacji EN57 bez modernizacji jest natomiast o wiele bliższy. – W ostatnich latach sukcesywnie zmniejszała się liczba EZT EN57 i EN71/EN71KM, które były w posiadaniu Kolei Mazowieckich. W 2020 r. w parku taborowym spółki było 47 szt. EN57 oraz 1 szt. EN71 i 5 szt. EN71KM. Obecnie posiadamy 2 pojazdy EN57, 1 EN71 oraz 4 EN71KM – wylicza w odpowiedzi na pytania Rynku Kolejowego.

– Proces wycofywania elektrycznych zespołów trakcyjnych starszego typu będzie kontynuowany – zapewnia Kamola. W przyszłym roku w parku taborowym Kolei Mazowieckich pozostanie tylko jeden EN71 (dłuższa, czteroczłonowa wersja EN57). Przewidywany termin jego wycofania to 2028 r. Jeszcze w bieżącym roku zostanie wyłączony z eksploatacji jeden z EN57 (drugi – EN57-038 „Babcia” w historyzującym malowaniu – wróci do służby po naprawie poziomu P5).

Albo sprzedaż, albo złom

Przewoźnik nie określa dalszego losu EN57 i pochodnych po ich wycofaniu. Wiadomo, że przed kilkoma laty KM próbowały sprzedać wycofywane pojazdy innym spółkom – nie zgłosił się jednak żaden chętny, co przesądziło o zezłomowaniu jednostek.

Chodziło jednak wtedy o pojazdy niezmodernizowane – a te unowocześnione, z silnikami asynchronicznymi, wciąż potrafią znajdować nabywców. Pokazały to w ostatnich latach zakupy zarówno Kolei Małopolskich, jak i Polregio (obie spółki kupiły używane zmodernizowane EN57 od samorządu województwa zachodniopomorskiego). Nie wiadomo jednak, jak długo jeszcze utrzyma się popyt na takie pojazdy.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

PKP Intercity chce wynająć lokomotywy spalinowe i wagony m. in. barowe

Tabor i technika

Polregio: PTS dostarczy pięć zespołów spalinowych?

Tabor i technika

Polregio: PTS dostarczy pięć zespołów spalinowych?

Roman Czubiński 23 października 2025

Zobacz również:

KM ustawiają nowe biletomaty wzdłuż linii do Działdowa

Pasażer

KM ustawiają nowe biletomaty wzdłuż linii do Działdowa

Kasper Fiszer 13 października 2025

Pierwsze pudła Elfów 3 dla Kolei Mazowieckich odebrane

Tabor i technika

Pierwsze pudła Elfów 3 dla Kolei Mazowieckich odebrane

Redakcja/inf. pras. 17 września 2025

Koleje Mazowieckie kupią więcej spalinowych Elfów

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

PKP Intercity chce wynająć lokomotywy spalinowe i wagony m. in. barowe

Tabor i technika

Polregio: PTS dostarczy pięć zespołów spalinowych?

Tabor i technika

Polregio: PTS dostarczy pięć zespołów spalinowych?

Roman Czubiński 23 października 2025

Zobacz również:

KM ustawiają nowe biletomaty wzdłuż linii do Działdowa

Pasażer

KM ustawiają nowe biletomaty wzdłuż linii do Działdowa

Kasper Fiszer 13 października 2025

Pierwsze pudła Elfów 3 dla Kolei Mazowieckich odebrane

Tabor i technika

Pierwsze pudła Elfów 3 dla Kolei Mazowieckich odebrane

Redakcja/inf. pras. 17 września 2025

Koleje Mazowieckie kupią więcej spalinowych Elfów

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij